Skolpsykologens utveckling

Skolpsykologens utveckling

Skolpsykologyrket är en relativt ung profession. De första psykologerna började arbeta i Stockholm i början på 60-talet. 1964 fanns 10 psykologer anställda vi d Psykologenheten i Stockholm. Psykologer i skolan var då en försöksverksamhet och varje psykolog ansvarade för ca 5000 elever. Varje län hade tidigare en Länsskolepsykolog som höll ihop hela skolpsykologverksamheten i Sverige. Länsskolepsykologerna försvann i samband med kommunaliseringen av skolan i början på 90-talet.

I dag finns 1000 kommunalt anställda psykologer enligt Psykologförbundets statistik.   Idag räknar man med att det i 200 av de 290 kommunerna i Sverige finns minst en skolpsykolog, men fortfarande saknas det anställda psykologer i ett 90-tal kommuner. Psykologförbundet har som riktlinje att det ska vara högst 500 elever per psykologtjänst.

Psykologens arbetsuppgifter i skolan utvecklas ständigt. Under 60-talet låg fokus på eleven och psykologernas huvudsakliga arbetsuppgift var att testa. På 70-talet arbetade psykologen också med grupper av elever och föräldrar men också med skolövergripande arbetsuppgifter som t.ex. handledning, fortbildning och föräldragrupper. Under 1980-talet tillkom även samtal med elever i grupp och enskilt, förebyggande av mobbning, deltagande i kris och katastrofberedskap mm. Under 1990–talet var det många nedskärningar men samtidigt uppmärksammades de neuropsykiatriska/psykologiska diagnoserna som ADHD, DAMP osv. och psykologerna fick ny fart på testande och utredande, samtidigt som de måste hålla de arbetsuppgifter som kommit till sedan 40-talet vid liv.

1992 inrättades specialistutbildningen och skolpsykologen fick möjlighet att vidareutbilda sig till och få behörighet som specialist i pedagogisk psykologi.

Tidigt 2000-tal kännetecknades av en harmonisk syntes av traditionsrikt skolpsykologiskt arbete och nytänkande. Skolpsykologen hade fått en stabil yrkesidentitet och hade banat en väg som nyutexaminerade psykologer i skolan drog god nytta av.

2011 börjades skärpningen av Skollagen (2010:800) att tillämpas, då man införde den samlade Elevhälsan med bl.a. lagstadgat krav på att alla skolor bl.a. ska ha tillgång till skolpsykolog.

Psykologen i skolan är generalist och arbetar aktivt inom alla nivåer i skolan dvs. både på individ-, grupp- och organisationsnivå.